Bagage? Slijtage? Bondage? Neee!!! STAGE

2 maart 2023 - Sliema, Malta

Stage tijd!

HandInHand, het stage bedrijf waar ik de afgelopen 3 weken stage heb gelopen. Het is een bedrijf voor kinderen met autisme. Ze worden daar begeleid en dingen aangeleerd die ze later in het leven nodig gaan hebben. Mijn rol was op dag 1 heel veel meelopen en meekijken. Hele lieve kinderen, maar soms kunnen ze echt draken worden. Het autisme spectrum is heel groot en niemand is daar hetzelfde. Sommige kinderen zijn verbaal en andere weer non-verbaal. Daarin tegen begrijpt iemand iets beter als het in Maltees wordt gezegd en de ander weer in het Engels.

Bij HandInHand werken ze met reinforcements. Dat is letterlijk een beloning geven zodra je iets goeds hebt gedaan. Denk aan het Pavlov idee. (Als je geen idee hebt wat het Pavlov principe is zoek het dan even op.) Wat wij bij de kinderen deden was ze een opdracht geven, kijken of het lukt met uitvoeren, lukt het niet dan laat je ze niet zomaar naar de speelplek gaan en verlaag je het niveau zodat ze toch wat moeten doen om iets van resultaat te halen. Dan is het nog eens de kunst om een kind van de speelplaats te halen terug naar het lokaaltje voor een volgend opdracht. Sommige kinderen gingen gelijk mee en andere die gingen een soort van onderhandelen om nog 5 minuten. Kinderen worden daar 1 op 1 les gegeven zodat ze allemaal persoonlijke aandacht krijgen. Ook krijgen ze kortere opdrachten en wat meer pauzes zodat er geen frustratie komt en een escalatie voorkomen wordt.

Toen werd ik gebeld...

Ik was onderweg naar stage en ik was al wat later omdat ik met de bus vast stond in de file. Niets is vervelender dan later aan te komen op stage... Het waren mensen van school die mij belde. Tijdens het gesprek kwam het erop neer dat waar ik op dat moment stage liep niet de juiste erkenning was voor een verpleegkundige. Ze wisten er niet eens van dat ik al op Malta zat!? Er gewoon veel mis communicatie geweest waardoor het niet allemaal bij de juiste personen terecht is gekomen. Er moest dus gezocht worden naar een andere stage. Aangezien ik niet de enige Nederlander ben hier op Malta heb ik een beetje rondgevraagd. Ik kreeg van verschillende mensen in mijn omgeving te horen waar zij stage liepen en wat ze daar dan deden. Uiteindelijk kwam ik bij een meid via de intern meeting bij Davinci Health. Davinci Health is een soort privé ziekenhuis. Zij liep daar ook stage. Het meisje die de stages zoekt bij AM Language (het bedrijf die stage en huisvesting voor mij regelt) was op dat moment ook mijn huisgenoot. Zij was op de hoogte van mijn situatie. Ik heb aan haar gevraagd of het mogelijk was dat zij misschien een stage kon regelen bij Davinci Health. Ze gaf aan dat het niet ging lukken, ze had voor eerdere studenten ook al gevraagd of ze een stage plek voor hun hadden maar dat ging niet omdat ze vol zitten met stagiaires. Buiten AM Language om heb ik een mail gestuurd naar Davinci en hun mijn situatie uitgelegd. Ik kreeg al gauw een reactie met dat ik op gesprek mocht komen. Ik had op woensdag een mailtje gestuurd en ik mocht donderdag al op gesprek komen. Dat was heel snel!!

Het gesprek op donderdag verliep best wel goed. Ik heb mijn vragen gesteld en zij vroegen eigenlijk al gelijk aan mij wanneer ik kon beginnen. Ook gaf ze aan de erkenning te hebben. Daar was ik heel blij mee. Niet alleen had ik gesprek gehad op donderdag, maar kreeg ik ook een mailtje van AM language terug met dat ze een stage plek voor mij gevonden hadden. Ik kreeg die dag dus 2 stage plekken in mijn schoot geworpen. De andere stage plek was bij een Ageing and Community center. Ik wist al snel dat ik voor Davinci wilde gaan, maar toch moest het even overlegd worden met school. School gaf aan dat het een goede plek was die erkenning heeft. Vanaf 21 maart komt er zelfs iemand van mijn school naar Malta om daar ook stage te lopen. School keurde de plek goed en de formulieren konden klaar gemaakt worden.

Eerste dag

Op Woensdag 1 maart begon ik bij Davinci. Ik hoefde daar pas om 10.00 te zijn, heerlijk!! Bij aankomst kreeg ik een kleine rondleiding, daarna was het op naar de kleedkamer. Voor het eerst in mijn carriere van verpleegkundige kreeg ik een echte verpleegkundige outfit aan. Hij stond me geweldig 😂💁‍♀️ . Daarna werd ik overgedragen aan het personeel. Hun zou ik de gedurende dag achtervolgen en meekijken waar ik kon. Op mijn eerste dag heb ik meegekeken met bloed prikken, vaccinaties zetten en ecg's maken. Omdat ik al ben afgetoetst voor prikken van intramusculair en subcutaan mocht ik zelf ook 2 vaccinaties zetten. Super leuk om mee te maken zo op mijn eerste dag. Soms was het druk en soms was het rustig. Na 8 uur gewerkt te hebben mocht ik naar huis. Daarna heb ik samen met mijn huisgenoten gegeten. Soms dan doen wij een avondje dat iedereen iets maakt van zijn of haar land. Ik had boerenkool gemaakt. Hij was lekker maar kon wel wat verbetering gebruiken. Een leer voor de volgende keer!!

WhatsApp Image 2023-03-02 at 18.05.13WhatsApp Image 2023-03-02 at 18.05.36WhatsApp Image 2023-03-02 at 18.05.37

1. Thea:
    2 maart 2023
    Nou je pad gaat niet over rozen , je maakt nogal wat mee . Maar jou kennende gaat dat helemaal goed komen . 😘😘
  2. Tineke:
    3 maart 2023
    Goed bezig Phoêbe! Davinci lijkt me een super interessante en leerzame stageplek! Ik kijk uit naar je verdere belevenissen!
  3. Elly Bos:
    4 maart 2023
    Lekker bezig Phoebe, ondanks wat obstakels toch een mooie stage plek gevonden, veel ( leer) plezier op deze stage plek, 😘
  4. Petra:
    17 maart 2023
    Staat je goed dat groen 😂